GameJamit

Kävin osallistumassa Finnish GameJam 2012 -tapahtumaan reilu viikko sitten. Viikonlopun ideana oli loihtia peli tyhjästä 48 tunnissa paikan päällä muodostetun ryhmän kanssa. Se oli melkoinen haaste, ja etukäteen jänskättikin aika tavalla. Osaankohan tarpeeksi? Ei kai mun tarvi koodata? Onkohan musta muuten mitään hyötyä ryhmälle? Entä mitä jos en tulekaan toimeen niiden ihmisten kanssa?

Onneksi ennakkoluuloni ja hätäilyni osoittautuivat täysin turhiksi – lukuun ottamatta sitä, että ounastelin edessä olevan melko uneton viikonloppu. Ehdottomasti paras poikkeama ennakko-odotuksiini muodostui jo aivan tapahtuman alkumetreillä: ajauduin siihen ainoaan ryhmään, joka tehtaili korttipeliä! Se oli iso huojennus, sillä täytyy myöntää etten varsinaisesti kaivannut kokemusreppuuni taas yhtä liian tiukalla aikataululla toteutettua softaprojektia.

Ryhmämme koostui kolmesta pelisuunnittelijasta eli minusta ja TaiKissa (vai mikä se Aallon taidepuoli nykyään onkaan) alaa opiskelevasta parivaljakosta. Vaikkei oma pelisuunnitteluhistoriani vielä mittava olekaan, huomasin pysyväni täysin vaivattomasti muun ryhmän ajatuksenjuoksussa mukana, oli sitten kyseessä pelimekaniikan hienosäätö tai projektin skouppaus. Se oli jopa hieman häkellyttävä havainto, sillä en oikeastaan koskaan aiemmin ole identifioinut itseäni pelisuunnittelijaksi!

Pelintekijäpersoonastani putkahti riemukseni esille vielä toinenkin, taiteellisempi puoli, joka tulikin todella tarpeeseen. Piirsimme, vesivärelöimme ja photaroimme pelin korttien kuvituksia läpi yön ja yhtäjaksoisesti varmaankin lähemmäs 20 tuntia. Taiteilutyön määrä oli aivan naurettava, mutta lopputulos oli sen mukaisesti silmää hivelevä ja pitkälti valmiin oloinen.

GameJamin teema oli tänä vuonna Ouroboros eli häntäänsä syövä käärme. Teema ilmentyy pelissämme elämän syklisenä kiertokulkuna, mitä myös pelimme nimi Samsara kuvaa. Tavoitteena Samsarassa on päästä irti uudelleensyntymisen syklistä eli kohota Nirvanaan tai laskeutua Narakaan, jossa sielut korvennetaan puhtaiksi synneistään. Pelaajat tekevät vuorollaan hyviä tai pahoja tekoja, jotka karman lakien mukaan johtavat kohti ansaittua loppua. Pelin hauskin puoli on mielestäni se, että hyviä ja pahoja tekoja ei ole ennalta määritelty vaan pelaajien tulee itse keksiä ja kertoa, mitä ne ovat. Jo testikierroksilla ryhmästämme kirposi hulvattomia tarinoita.

Oli huimaa, miten lyhyessä ajassa saimme aikaan niinkin toimivan pelin! Testausta se vielä jonkin verran vaatisi, mutta mielestäni nykyinen versio on jo aivan kilpailukykyinen kaupan hyllyllä myytävien kanssa, jopa parempikin kuin monet muut. Tässä vielä pelin idean isän eli Jaakon tekemä esittelyvideo (äänetön sellainen):

Mikäli innostuit, Samsaraa voi kokeilla ihan itsekin ja ilmaiseksi. Hae GameJamin sivuilta ohjeet ja tulostettavat kortit, leikkele kortit erilleen ja sujauta korttisuojiin (joita saa esim. Fantasiapeleistä). Kommentit ja kokemukset pelistä ovat erittäin tervetulleita!

Leave a Reply